Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Ruszył proces opiniowania makiet Elektronicznej Książki Obiektu Budowlanego

Powrót
Dom

Badanie użyteczności tworzonych w GUNB systemów IT odbywa się już na bardzo wczesnym etapie. W przypadku systemu EKOB już teraz makiety są udostępniane interesariuszom. Makieta nie jest docelowym systemem pod względem funkcjonalnym, ale już obrazuje aspekty wizualne i ergonomiczne systemu. Zbieramy opinie o samej koncepcji i założeniach systemu pod względem jego użyteczności (tzw. „user experience”): rozmieszczenia, wyglądu przycisków, zawartości menu, logiki przechodzenia z jednych stron na drugie. Słowem pytamy, czy korzystanie z serwisu jest proste, intuicyjne, czy odpowiednia jest jego szata graficzna.

 Do opiniowania makiet systemu EKOB zaprosiliśmy następujące podmioty:

  • Wojewódzkie Inspektoraty Nadzoru Budowlanego,
  • Związek Miast Polskich,
  • Związek Gmin Wiejskich,
  • Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej,
  • Zespół doradczy Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

 Opiniowanie makiet EKOB potrwa do 20 kwietnia. W ramach wdrożenia Elektronicznej Książki Obiektu Budowlanego zaplanowaliśmy również następujące fazy testów:

  • 20-27.06.2022 r. – testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji webowej;
  • 4-11.07.2022 r. – ponowne testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji webowej, po wprowadzeniu uprzednich uwag;
  • 9-16.08.2022 r. – testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji mobilnej;
  • 23-30.08.2022 r. - ponowne testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji mobilnej, po wprowadzeniu uprzednich uwag.

EKOB będzie aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca będzie dokonywał wpisów w następującym zakresie:

  • informacje o obiekcie budowlanym,
  • informacje o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego,
  • informacje o przeprowadzanych kontrolach,
  • ekspertyzy i opinii techniczne dotyczące obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane związane z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
  • katastrofy budowlane,
  • decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.

System planujemy wdrożyć z początkiem 2023 r. i jest projektem, który docelowo ma być realizowany w 100% cyfrowo. Do 2027 r. będzie możliwość wyboru i prowadzenia dokumentu w formie papierowej lub elektronicznej, ale od 2027 r. stosowanie wersji elektronicznej będzie obowiązkowe.