Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Ciekawe interpretacje GUNB – możliwe formy prowadzenia książki obiektu budowlanego

Powrót
Na zdjęciu: Blat biurka. Po lewej jego stronie leżą dwie książki, a na nich młotek sędziowski na podstawce. Po prawej stronie biurka leży kieszonkowy zegarek i stoi złota ozdobna waga.

W naszym cyklu edukacyjnym: Ciekawe interpretacje GUNB wyjaśniamy wybrane przepisy prawa, które mogą budzić wątpliwości lub rozbieżne interpretacje. Znajdują się tu interpretacje przepisów ustawy – Prawo budowlane i ustawy o wyrobach budowlanych, jak również wyroki sądów, orzeczenia, odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia.

W 25 wydaniu wyjaśniamy w jakich postaciach możemy obecnie prowadzić książkę obiektu budowlanego.

Pytanie:

W jakich postaciach możliwe jest prowadzenie książki obiektu budowlanego?

Odpowiedź:

Książkę obiektu budowlanego można prowadzić w dwóch postaciach:

  • elektronicznej c-KOB - dla nowych obiektów budowlanych, oddanych do użytkowania po 1 stycznia 2024 r. 
  • papierowej – dla obiektów budowlanych, oddanych do użytkowania wcześniej, czyli przed 1 stycznia 2024 r. 

Nowe książki wyłącznie cyfrowo od stycznia 2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r. nie ma już, co do zasady, możliwości założenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej.

Można ją zakładać jedynie w wersji elektronicznej. Można to zrobić w systemie Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego, dostępnym przez portal: e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Nowelizacja nie wprowadziła nowego obowiązku, który dotyczy zakładania i prowadzenia książki obiektu budowlanego, ponieważ taki obowiązek występował wcześniej.

Zmieniła jedynie zakres samej książki obiektu budowlanego w tym:

  • podmioty uprawnione do wpisów,
  • postać,
  • zawartość.

Niezałożenie książki obiektu budowlanego stanowiło i stanowi naruszenie prawa. Grozi za to odpowiedzialność karna.

1. Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego

Prawo budowlane przewiduje prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej. Przepisy, które dotyczą elektronicznej książki obiektu budowlanego weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Zaś wprowadzone zostały do prawa budowlanego nowelizacją ustawy – Prawo budowlane z dnia 7 lipca 2022 r. Książkę obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi w postaci elektronicznej w systemie c-KOB.

Istnieje obowiązek założenia i bieżącego prowadzenia, książki obiektu budowlanego dla każdego:

1) budynku,

2) obiektu budowlanego, który nie jest budynkiem (którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia), m.in.: zapory, silosy, rurociągi, linie lub sieci energetyczne. Takie obiekty budowlane nazywamy budowlami.

Nie dla wszystkich obiektów budowlanych zakłada się i prowadzi książkę obiektu budowlanego. Nie prowadzi się jej m.in. dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych czy obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego. 

Wyjątek! Obecnie tylko w jednym przypadku możliwe jest zakładanie i prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci papierowej. Dla obiektów budowlanych, które są usytuowane w całości lub w części na terenach zamkniętych książkę obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi w postaci papierowej.

2. Książka obiektu budowlanego prowadzona papierowo

Książki obiektu budowlanego w postaci papierowej można było zakładać do 31 grudnia 2023 r. Do 31 grudnia 2026 r. książki obiektu budowlanego prowadzone w postaci papierowej muszą być już założone w systemie c-KOB. Co w praktyce oznacza, że 1 stycznia 2027 r. wszystkie książki obiektu budowlanego muszą być cyfrowe.

Zgodnie z przepisami, które już nie obowiązują właściciel lub zarządca był obowiązany prowadzić książkę obiektu budowlanego dla:

1) każdego budynku,

2) obiektu budowlanego niebędącego budynkiem (którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia).

Książka obiektu budowlanego stanowiła dokument przeznaczony do zapisów, które dotyczyły przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Wzór książki obiektu budowlanego i sposób jej prowadzenia określały przepisy rozporządzenia.

Pamiętaj! Obiekt budowlany musi mieć książkę

Niezałożenie książki obiektu budowlanego dla budynku oddanego do użytkowania przed nowelizacją prawa budowlanego nie zwalnia z obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego na podstawie obecnych przepisów.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – rozdział 5d, art. 20 ust. 2, art. 60b ust. 1 i ust. 2, art. 60h ust. 1 i ust. 2, art. 93 art. i uchylony art. 64 ust. 1
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw art. 6
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego

 

Więcej interpretacji znajdziesz tu: Ciekawe interpretacje GUNB