Złożony przez nas wniosek na realizację projektu SOPAB 1.0 „Rozbudowa Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie i Portalu e-Budownictwo oraz wybranych rejestrów GUNB” otrzymał pozytywną ocenę. Na rozwój systemu przeznaczone zostanie 57 190 520,80 zł.
„SOPAB to system, który usprawni i przyspieszy prowadzenie postępowań w budownictwie. Będą one prowadzone przez administrację budowlaną w jednolity sposób w oparciu o jeden system. Inwestor z jednego konta będzie miał dostęp do pełnej dokumentacji swoich spraw, co znacznie ułatwi ich realizację.” – podkreśla Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Dofinansowany projekt obejmuje rozbudowę:
- SOPAB – systemu przeznaczonego dla urzędników administracji budowlanej,
- Portalu e-Budownictwo – przeznaczonego dla inwestorów i obywateli.
Następnym krokiem będzie podpisanie umowy o dofinansowaniu projektu pomiędzy GUNB a Centrum Projektów Polska Cyfrowa. O pozytywnej ocenie wniosku na realizację projektu SOPAB, CPPC poinformowało 25 lutego br.
Plany rozwojowe
Środki z Funduszy Europejskich pozwolą na rozwój i dalsze rozbudowywanie Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie do jego pełnej wersji.
Plany rozwojowe realizowane w ramach projektu zakładają m.in.:
- przebudowę serwisu e-Budownictwo Wnioski – inwestor z poziomu konta inwestora, będzie miał dostęp do całej niezbędnej dokumentacji swoich spraw. Dodatkowo w ramach jednego logowania zyska bezpośredni dostęp do innych systemów takich jak Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB) czy Cyfrowej Książki Obiektu Budowlanego (c-KOB);
- sfinalizowanie prac nad kompletną wysyłką wniosków z poziomu serwisu e-Budownictwo Wnioski, łącznie z możliwością podpisania ich w sposób elektroniczny i uiszczenia opłaty skarbowej;
- podłączenie systemów EDB i c-KOB do SOPAB na koncie urzędnika;
- podłączenie SOPAB do elektronicznego Centralnego Rejestru Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB) – dzięki temu możliwa będzie automatyczna weryfikacja uprawnień projektantów przy wprowadzaniu danego wniosku do sprawy w SOPAB;
- włączenie do SOPAB rejestrów, które teraz trzeba prowadzić w osobnych systemach, tj. Rejestru Wniosków Decyzji i Zgłoszeń (RWDZ), Rejestru Kontroli Obowiązkowych (RKO) i Rejestru Katastrof Budowlanych (RKB);
- wdrożenie innych funkcji, które organy zgłaszały podczas pilotażu SOPAB w wersji podstawowej w 2024 r.
Korzyści SOPAB
Rozwój SOPAB to korzyści finansowe:
- 17,8 mln zł – oszczędności budżetu samorządu, które wynikają z centralnego zakupu systemu
- 25 mln zł – roczne oszczędności, które wynikają z redukcji kosztów magazynowania i archiwizacji papierowych projektów budowlanych
- 2,6 mln zł – oszczędności na przesyłkach listowych dla podstawowych procedur budowlanych
SOPAB to także szereg korzyści dla:
- inwestorów:
- projekt budowlany w formie elektronicznej,
- wysyłka, podpis i opłata skarbowa z serwisu e-Budownictwa Wnioski,
- możliwość śledzenie sprawy na bieżąco poprzez konta inwestora,
- przyspieszenie uzyskania decyzji
- obywateli i przedsiębiorców:
- dostęp do informacji o postępowaniach, które się toczą,
- rzetelne dane o ruchu budowalnym w skali kraju,
- oszczędność czasu i pieniędzy w procesie budowy,
- uproszczenie postępowań dzięki wprowadzeniu jednolitych procedur.
O SOPAB
SOPAB to pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski, centralny i zintegrowany system do prowadzenia postępowań administracyjnych w budownictwie.
Projekt docelowo:
- usprawni działalności organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego,
- zapewni pełną spójność cyfrowych procesów w budownictwie.
Projekt SOPAB finansowany jest z Funduszy Europejskich od 2023 roku. Aktualnie jest dostępny w wersji podstawowej (MVP).
Więcej na stronie eBudownictwo (gunb.gov.pl)
O projekcie: https://projektsopab.gunb.gov.pl/