Obwodnica Krakowa to odcinek drogi ekspresowej S52. Jest to najważniejsza inwestycja drogowa zrealizowana w ostatnim czasie w województwie małopolskim. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie dopuścił ją do użytkowania tuż przed świętami.
Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie z Krakowa ruchu tranzytowego na kierunkach Warszawa - Katowice i Warszawa - Zakopane.
Obwodnica poprawi ruch kołowy w mieście, komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców, a także licznych turystów. Wpłynie także na zwiększenie bezpieczeństwa kierowców samochodów ciężarowych.
Działania nadzoru budowlanego
Budowa poszczególnych obiektów na terenie inwestycji rozpoczynała się w różnym czasie na podstawie 3 odrębnych decyzji Wojewody Małopolskiego. Z tego powodu nadzór budowlany oddawał poszczególne obiekty budowlane do użytku etapami.
W sumie Małopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w ciągu roku, tj. od 19 grudnia 2023 r. do 19 grudnia 2024 r. wydał 25 decyzji na użytkowanie poszczególnych elementów obwodnicy.
Inwestycja została oddana do użytku 20 grudnia na zasadzie przejezdności. Oznacza to, że na terenie inwestycji nadal będą toczyć się prace wykończeniowe, ale kierowcy będą mogli już z niej korzystać.
Pierwsi kierowcy przejechali obwodnicą 23 grudnia br.
Rozmach inwestycji
Dwujezdniowa droga liczy około 12,5 km długości. Każda jezdnia ma po trzy pasy ruchu.
W jej ciągu zostały zbudowane:
- 2 tunele o długości ponad 650 m i prawie 500 m,
- 4 węzły drogowe,
- 27 obiekty mostowe,
- 4 km murów oporowych.
Dodatkowo w trakcie inwestycji powstało 33 km dróg lokalnych. Poprawią one komunikację pomiędzy miejscowościami zlokalizowanymi wzdłuż S52.