Stacja Gdynia Port to inwestycja, która ma znaczenie nie tylko dla rozwoju Pomorza i portu morskiego w Gdyni, ale także dla gospodarki całej Polski. Ze względu na rozległy zakres inwestycji Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Gdańsku wydawał decyzje i dopuszczał ją do użytkowania etapami.
Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju. Spina ona aż 39 torów. Dzięki temu poprawił się dostęp do portu dla pociągów.
Stacja Gdynia Port może teraz przyjmować najdłuższe i najcięższe pociągi towarowe. Zmniejszy to liczbę samochodów ciężarowych na drogach.
Zadania nadzoru budowlanego
Inspektorzy Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego:
- przeprowadzili 8 dodatkowych kontroli w trakcie budowy,
- zweryfikowali 19 zawiadomień o zakończeniu budowy,
- przeprowadzili 15 kontroli obowiązkowych,
- oraz 2. kontrole utrzymania obiektów budowlanych uprzednio oddanych do użytkowania.
Na postawie wyników tych kontroli Wojewódzki Inspektor Nadzory Budowlanego w Gdańsku wydał 15 decyzji pozwolenia na użytkowanie.
Pierwsze elementy inwestycji zostały oddane do użytkowania przez Pomorski WINB w połowie października 2021 r. Natomiast ostatnia pozytywna decyzja została wydana przez nadzór budowlany 18 listopada 2024 r.
Rozmach inwestycji
Budowa Stacji Gdynia Port rozpoczęła się pod koniec października 2019 r. Inwestycyjna była realizowana etapami ze względu na szeroki zakres prac.
W ramach tego przedsięwzięcia zbudowano:
- 115 km nowych torów,
- 359 rozjazdów,
- 2 nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów,
- 12 podziemnych zbiorników retencyjnych,
- nową sieć kanalizacyjną , która zapewnia właściwe odwodnienie terenu,
- ładownię,
- 2 nowe nastawnie.
Nowa stacja może teraz przyjmować aż 750-metrowe pociągi towarowe o nacisku ponad 22. tony na oś.
Korzyści z inwestycji
Inwestycja znacząco zmniejszyła emisję CO2, ponieważ możliwe stało się wykorzystanie w większym stopniu lokomotyw elektrycznych.
Poprawiła też gospodarkę wodną w rejonie portu Gdynia, dzięki nowym podziemnym zbiornikom retencyjnym i prawie 8-kilometrowej sieci wodociągowej.
Zmniejszyły się zatory drogowe w okolicy, gdyż nowa ładownia pozwoliła na skrócenie czasu oczekiwania samochodów ciężarowych na załadunek.
Natomiast dzięki wymianie całej nawierzchni torowej znacząco obniżyła się emisja hałasu przejazdu pociągów.