Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Akcja kontrolna nadzoru budowlanego dotycząca ogrzewaczy pomieszczeń

Powrót

Każdy system ogrzewania, w tym ogrzewacz pomieszczenia, powinien mieć określone przepisami cechy, a także posiadać odpowiednie oznakowanie i dokumenty. Ponieważ ogrzewacze pomieszczeń są wyrobami budowlanymi, organy nadzoru budowlanego w całej Polsce, prowadzą akcję kontrolną tych produktów.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów systemów do ogrzewania budynków. Ważną decyzją, szczególnie w sezonie grzecznym, jest wybór odpowiedniego sposobu ogrzewania, w tym samego ogrzewacza. Każdy z nich musi bowiem spełniać określone przepisami normy i być odpowiednio oznakowany. W związku z tym wyroby te są obecnie kontrolowane przez organy nadzoru budowlanego.

Nadzór budowlany kontroluje ogrzewacze

Jednym z zadań organów nadzoru budowlanego są kontrole wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu, w tym wyrobów do ogrzewania pomieszczeń.

Kontrole, w ramach prowadzonej akcji, realizują zespoły z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i 16 Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego. Obejmują ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe typu koza. Prowadzone są zarówno u producentów ogrzewaczy, jak i u sprzedawców, którzy je udostępniają.

Akcja rozpoczęła się w sierpniu br. i potrwa do końca roku. Działania odbywają się równolegle do czynności kontrolnych realizowanych przez UOKiK i Inspekcję Handlową.

Cel działań

Celem jest weryfikacja czy ogrzewacze wykazują, zadeklarowane przez producentów, właściwości użytkowe.

Akcja polega na sprawdzeniu czy kontrolowane ogrzewacze są:

  • bezpieczne,
  • przyjazne dla środowiska,
  • efektywne energetycznie.

Przebieg akcji kontrolnej

Działania polegają na:

1. Przeprowadzeniu kontroli formalnej.

Jej zadaniem jest zweryfikowanie, czy konsumentowi udzielana jest pełna i zgodna z wymaganiami informacja, która dotyczy wyrobu i jego właściwości. Sprawdzeniu podlega:

  • u sprzedawcy: oznakowanie CE i deklaracja właściwości użytkowych wraz z instrukcją obsługi,
  • u producenta: dodatkowo dokumentacja zakładowej kontroli produkcji.

2. Pobieraniu próbek do badań w toku kontroli lub poza kontrolą.

Jeżeli organ stwierdzi nieprawidłowości formalne, zabezpiecza partię wyrobu, która znajduje się u sprzedawcy. Z tej partii pobierana jest do badań jedna próbka i druga próbka kontrolna. Badanie próbki organ zleca następnie akredytowanemu laboratorium. W przypadku negatywnego wyniku pierwszej próbki kontrolowany może złożyć wniosek o zbadanie próbki kontrolnej.

Możliwe jest również pobieranie próbek do badań bez kontroli. Organ zabezpiecza u sprzedawcy wyłącznie jedną próbkę i drugą próbkę kontrolną. Kontrola podejmowana jest gdy wynik badania wskaże niespełnienie deklarowanych właściwości.

Akcja w liczbach

  • Z zaplanowanych 88 kontroli formalnych, do tej pory zakończono już 50 z nich, a 38 pozostaje w toku.
  • Kontrole te objęły łącznie 74 typy wyrobów, wyprodukowanych przez 33 różnych producentów.
  • Zlecono również badania 33 wyrobów wyprodukowanych przez 16 różnych producentów.

Wnioski  

Celem badań 33 wyrobów wskazanych powyżej, jest sprawdzenie, czy ogrzewacze rzeczywiście posiadają zadeklarowane przez producenta właściwości użytkowe. Wyniki tych badań będą publikowane na stronie internetowej GUNB https://snrwb.gunb.gov.pl/public/?page=probki.

Wobec stwierdzonych zastrzeżeń do informacji towarzyszącej oznakowaniu CE i deklaracji właściwości użytkowych producenci podejmowali dobrowolnie działania naprawcze już w trakcie prowadzonych kontroli.

Względem 16 ogrzewaczy organy nadzoru budowlanego wszczęły postępowania administracyjne, których celem jest doprowadzenie wyrobu do zgodności z wymaganiami.

Działania kontrolne UOKiK

Równolegle działania kontrolne podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wybrane wojewódzkie Inspekcje Handlowe kontrolowały kotły na paliwa stałe o mocy do 500 kW. Wyniki kontroli UOKiK zamieścił na swoje stronie internetowej: Raport Inspekcji Handlowej

Inspekcje Handlowe skontrolowały 10 modeli kotłów w zakresie spełniania wymogów ekoprojektu UE, który zakłada takie projektowanie produktu by miał jak najmniejszy wpływ na środowisko. Zweryfikowano dokumentację i oznakowanie oraz wybrane parametry. 6 kotłów spełniło wszystkie wymogi formalne i konstrukcyjne. W toku akcji stwierdzono niezgodności w 4 wyrobach. Były to nieprawidłowości zarówno formalne, jaki i konstrukcyjne.